Mniej znane opinii publicznej rodzaje obowiązku podatkowego stanowią dla przedsiębiorców pewnego typu ryzyko. Prowadząc działalność gospodarczą, warto z góry upewnić się, że zapoznaliśmy się dokładnie z niuansami polskiego prawa podatkowego – w przeciwnym razie mogą spotkać nas konsekwencje prawne. Dobrym przykładem podatku, którego część osób nie bierze pod uwagę, jest tak zwany podatek WHT.
Podatek u źródła – na czym polega?
Pod wyżej wymienionym pojęciem kryje się należność podatkowa, która ma związek z przepływem finansowym pomiędzy terytorium Polski a innych krajów. Podatek u źródła odprowadzany jest od przychodu podatnika, a więc zagranicznej firmy, która nie posiada statusu polskiego rezydenta podatkowego. Jednak procedura ta musi zostać przeprowadzona, zanim pieniądze opuszczą terytorium naszego kraju, a zadanie to spoczywa na płatniku ze strony polskiej.
Stąd właśnie pochodzi inna nazwa podatku u źródła – witholding tax – tycząca się procesu zatrzymania części przewidzianej wypłaty, zanim dotrze ona do odbiorcy. Podatek ten płacony jest w przypadku wielu różnych usług i umów, wśród których warto wymienić na przykład umowy licencyjne, dywidendy, outsourcing czy dochody z praw autorskich.
Witholding tax – kogo faktycznie obciąża?
Jeżeli przedsiębiorca polski chce zawrzeć transakcję z zagraniczną firmą, od której uzyska potrzebne usługi bądź realizację zleceń, w myśl przepisów regulujących pobór podatku u źródła zostaje on jego płatnikiem – https://www.pwc.pl/pl/uslugi/podatek-u-zrodla-doradztwo-podatkowe.html. Przedsiębiorcy zagranicznemu przypada natomiast w tym przypadku pozycja podatnika.
Co za tym idzie, właściciel polskiej firmy zobowiązany jest, by od kwoty przeznaczonej do wypłaty drugiej stronie transakcji pobrać określony ustawowo procent, który przekazuje do Urzędu Skarbowego. Wydaje się więc, że podatek tego rodzaju płacony jest przez zagranicznego kontrahenta, gdyż pochodzi z jego dochodu. W praktyce jednak warto pamiętać, że przepisy o WHT częstokroć wymuszają na polskich przedsiębiorcach obniżenie proponowanych cen, by usatysfakcjonować zagranicznych partnerów w obliczu obciążeń podatkowych.